De vergelijking
Online boekhouden en factureren maakt het leven van een ondernemer een stuk eenvoudiger. Er worden daarom voor dat doel diverse boekhoudpakketten aangeboden.
In deze review behandelen we er ook weer 2. Het zijn administratiesystemen waarop je als gebruiker online kunt inloggen en van de functies gebruik kunt maken.
Beide pakketten bevatten voor het overgrote deel dezelfde functies. Toch zijn er ook verschillen. Bovendien is er verschil in prijs.
Misschien ben jij ook op zoek naar het beste administratieve pakket voor jouw bedrijf? Welk van deze 2 zou dan het beste zijn?
Om jou met het antwoord op die vraag te helpen, hebben wij e-Boekhouden en Acumulus voor je naast elkaar gezet.
e-Boekhouden | Acumulus | |
Vast maandtarief | ||
Gedifferentieerd maandtarief | ||
Verzamelbetalingen (PAIN.001) | ||
Scannen met OCR | ||
Cloudopslag |
e-Boekhouden en Acumulus: De overeenkomsten
Beide administratieve pakketten benader je online. Je logt in op de website van de aanbieder en gaat dan met jouw boekhouding aan de slag.
Je maakt boekingen met betrekking tot jouw klanten en stuurt facturen uit. Ook verzend je via dit systeem je offertes als je dat wilt. Betalingen ontvangen via iDeal, PayPal of creditcard zijn in beide pakketten ook inclusief.
Je post in papieren vorm versturen met een gekoppelde afdrukcentrale, wordt door beide pakketten niet ondersteund. Ook het versturen van een factuur in vreemde valuta bieden deze 2 pakketten niet als mogelijkheid.
Wél kun je per factuur een andere documenttaal instellen. De boekhoudpakketten zijn mobiel benaderbaar via een bijbehorende app. Ook kun je zelf aan meerdere gebruikers toegang verstrekken.
e-Boekhouden versus Acumulus: De verschillen
Prijs en prijsopbouw heel verschillend
Maar natuurlijk zijn er ook verschillen. Acumulus mag je een maand lang gratis uitproberen. Gratis uitproberen van e-boekhouden is beperkt tot 14 dagen. Vervolgens komen we bij de prijsopbouw.
Kies je voor Acumulus, dan weet je vooraf zeker dat je alle opties mag gebruiken tegen de betaling van 1 vaste prijs per maand. Op dit moment bedraagt die maandprijs 9,95 euro.
Bij e-Boekhouden wordt een gedifferentieerd tarief toegepast. Om te beginnen is het gebruik voor startende ondernemers gratis. Dit gratis gebruik van het volledige pakket start op de datum van inschrijving bij de Kamer van Koophandel en duurt dan 15 maanden lang.
Een aardig lokkertje natuurlijk voor wie net een bedrijf start. Na die 15 maanden moet er worden gekozen welke modules je blijft gebruiken. Dan uiteraard tegen betaling.
Hierin zien we een belangrijk verschil in tariefopbouw tussen e-Boekhouden en Acumulus. Het betaald gebruik valt namelijk in diverse stukken uiteen.
Zo is er het ZZP- / Minipakket waarvoor je 9,95 euro per maand betaalt. Het verzenden van facturen vormt bij e-Boekhouden een aparte module, waarvan bij het ZZP- / Minipakket het gebruik gratis is.
Bij een ZZP- / Minipakket mag je per jaar in je boekhoudpakket maximaal 240 boekingen verrichten. Dat zijn er dus gemiddeld 20 per maand.
Ga je over dit maximum aantal boekingen heen, dan krijg je een signaal met de vraag om over te stappen naar het Standaard pakket voor alle ondernemers. Dit kost 14,50 euro per maand. Het aantal boekingen dat je dan mag maken is onbeperkt.
Maar de module om facturen en offertes te versturen en om je uren en ritten te registreren kost dan apart nog eens 9,50 per maand. De kostprijs voor het totale gebruik van e-Boekhouden komt dan dus uit op 24,00 euro per maand.
Verzamelfacturen naar de bank met PAIN.001
Krijg je als bedrijf veel facturen binnen, dan brengt handmatig invoeren van al die facturen de kans op fouten met zich mee.
Het is daarom handiger als jouw administratiepakket de mogelijkheid biedt om ze te exporteren naar een (PAIN.001) XML-bestand. Dit bestand kun je dan vervolgens in 1 keer doorgeven aan je bank.
De mogelijkheid om dit te doen wordt niet ondersteund door Acumulus, maar wel door e-Boekhouden.
Scannen met karakterherkenning?
Slim scannen betekent dat je scansoftware ook de letters en cijfers op een bonnetje of ander soort document herkent. Dit is mogelijk als je boekhoudpakket gebruik maakt van OCR-software.
Bij e-Boekhouden is zulke software geïntegreerd in de scan-software. Bonnetjes en andere facturen die je scant worden gelijk herkend en ingeboekt. Hetzelfde gebeurt met via de mail toegezonden facturen. Zelf voer je slechts de laatste controle uit.
Ook met Acumulus kun je bonnetjes scannen, maar hier moet je ze zelf vertalen naar een boeking die je vervolgens maakt. Je slaat de gescande bonnetjes en andere documenten daarna op bij jouw boeking.
Integratie met opslag in de cloud
Je gegevens opslaan in een cloud op internet kan erg handig zijn. De opgeslagen informatie is vanaf elke plek te benaderen. Sommige administratieprogramma’s bieden een koppeling met cloudopslag en andere niet.
Ook hier blijkt Acumulus geen integratie met cloudopslag te kennen maar e-Boekhouden biedt dit wel aan.
Conclusie: e-Boekhouden of Acumulus?
Zet je de 2 administratieve pakketten naast elkaar, dan is een verschil in prijs duidelijk zichtbaar.
Ook zijn er een paar opties die je wel tegenkomt in het ene pakket, maar niet in het andere.
Je kunt daarom het beste voor jezelf bepalen welke van de 2 pakketten het beste bij jou en je onderneming past.
Kies voor een lidmaatschap van e-boekhouden als je:
- als startende ondernemer 15 maanden lang gratis een boekhoudpakket wilt uitproberen
- een hogere prijsstelling daarna niet bezwaarlijk vindt
- graag een koppeling wilt met cloudopslag van gegevens
- een XML-bestand voor verzamelfacturen en slim scannen wilt benutten
Kies voor een lidmaatschap van Acumulus als je:
- een maand gratis kennismaken prettig vindt
- verwacht per maand meer dan 20 boekingen in te voeren
- een vast tarief per maand voor het complete pakket aantrekkelijk vindt
- extra opties als cloudopslag, XML-bestand of slim scannen niet nodig hebt